Wednesday, April 17, 2013

Pemimpin Pembangkang Masih Guna Sentimen Yusuf Qardhawi

Pemimpin Pembangkang Masih Guna Sentimen Yusuf Qardhawi

Mutakhir ini, ramai menjadi saksi pertelingkahan dan perbalahan yang berlaku dalam Pakatan Rakyat (PR) melibatkan ketiga-tiga buah parti komponen pakatan pembangkang itu. Antara kes yang terbaru sekarang ialah berkenaan perebutan kerusi di antara PAS, DAP, dan PKR. Masing-masing berebut nak kan kerusi di tempat yang diidamkan. Apa lagi sekarang PSM dah mula mengorak langkah untuk bergabung dengan Pakatan Rakyat membentuk satu lagi komponen dalaman.

Tetapi, ramai mana pun yang bergabung dalam PR nampaknya parti itu gagal mencapai kata sepakat dan perpaduan. Ini dilihat sebagai satu kelebihan untuk BN menyusun strategi dalam memastikan pilihan raya kali ini memberi kelebihan untuk mereka.

PR kerap begaduh dan berbalah, tak masuk lagi perbalahan dalam PKR sendiri, sesama ahli sahaja dah berbulu. Calon mana-mana kerusi pun masih belum dapat diperhalusi inikan pula nak tentukan siapa yang selayaknya jadi Perdana Menteri jika mereka berjaya merampas kerajaan.

Mereka ini dilhat sebenarnya membawa agenda masing-masing dan tidak menetapkan satu matlamat yang jitu dalam membawa Pakatan Rakyat mengharungi pilihan raya. Banyak pertelingkahan yang secara terangnya menunjukkan bahawa masing-masing ada dan punya agenda tersendiri dan tidak akan berlakunya perbicangan diantara mereka.

Seperti baru-baru ini, Anwar tunjukkan lagi dia punya keras kepala dan kuku besi. Kononya Ulama tersohor dunia, Dr Yusof Al Qardhawi menyokong beliau untuk menjadi Perdana Menteri. Tuan Guru Hadi Awang pula bertegas tidak perlu ada campur tangan luar dalam menentukan siapa yang perlu jadi PM, kan dah terang bahawa mereka tidak ada kesepakatan.

Kalau tidak, masakan Hadi tak nak jumpa minta sokongan dengan ulama tersebut. Ini lah perbalahan dalam PR yang dilihat sebagai satu kelebihan untuk UMNO, mereka teruskan berbalah dan dalam masa yang sama sempat lagi menyalahkan UMNO dalam semua hal yang terjadi seperti video seks Mustafa Ali.

Namun UMNO tetap steady kerana ini sebenarnya kelebihan mereka bersikap tenang untuk memberi mereka lebih ruang untuk fokus dan tumpuan bagi menempuh pilihan raya.

Sekarang UMNO hanya perlu fokus pada manifesto dan masa depan negara, biar mereka terus berbalah, biar mereka jadi luncai yang terjun dengan labu-labunya...biarkan....

Sumber:  Beruang Biru

No comments:

Post a Comment