Monday, February 7, 2011

Perusahaan Cendawan


Terlalu banyak usaha kerajaan memerangi kemiskinan terutama di kalangan penduduk miskin luar bandar. Penduduk Kampung Sungai Tua Baharu juga tidak ketinggalan dalam membantu usaha kerajaan di samping meningkatkan taraf hidup keluarga, seperti membuka kedai makan dan minuman, kedai komputer, kedai besi, kedai almunium, bengkel jahitan di rumah, membuat kueh mueh, ladang ternakan kambing dan lembu, katering dan lain-lain.

Walaupun penduduk kampung ini tidak dapat dipotensikan tanah mereka untuk bercucuk tanam oleh sebab terhadnya tanah namun banyak sekali peluang untuk menggiatkan usaha pertanian boleh dilakukan secara perseorangan atau berkelompok jika mereka mahu. Persatuan Peladang yang telah lama wujud di kampung ini masih kurang permintaan hasil pertanian ini.

Walaupun begitu penduduk kampung boleh mempelajari satu bidang baharu, contoh yang sangat baik untuk dipelajari oleh penduduk Kampung Sungai Tua Baharu ialah bagaimana sebuah syarikat yang beroperasi di Mesilau, Kundasang, berhampiran kaki Gunung Kinabalu menghasilkan cendawan berkualiti tinggi dari spesies shiitake.

Baca seterusnya di sini

No comments:

Post a Comment